Félvilág [2015]
Egy láda úszik a vízen, amely lassacskán partot ér. Az arra járók kinyitják azt, és szembesülnek vele, hogy bizony egy holttest van benne. Négy napot ugrunk vissza az időben, a szerény, visszahúzódó természetű Kató cselédmunkát vállal a dúsgazdag Mágnás Elzánál. Rózsi, az évek óta ott szolgáló komorna óva inti a fiatal lányt Elzától, az úrnő azonban a szárnyai alá veszi Katót.
Szász Attila már bizonyított A berni követtel, most pedig újra Köbli Norbert forgatókönyvíróval karöltve alkotott valamit. Ilyen az, amikor nem kell több száz millió forintnak a seggére verni, hogy jó magyar film készüljön, ráadásul kivitelezésben még így is magas színvonalt sikerült összehozni. Rideg atmoszféra, kellemesen borzongató zenével aláfestve. Ködös, budapesti utcák valamikor az 1910-es években. Maximális elismerés jár ezért a vérfagyasztó, igazi thriller-hangulatért, amely így, téli estékre szinte telitalálat.
Mágnás Elza egy létező személy volt, azonban a spoilerek kerülése érdekében inkább ne keress rá, amíg nem láttad a filmet. A budapesti, főleg éjszakai élet meghatározó alakja volt, egy igazi hárpia, akit azon kívül, hogy egy dúsgazdag férfi, Max Schmidt (Kulka János) tartott el, még szeretője is volt, egy fiatal költő személyében. Lekezelő, arrogáns dáma, az a fajta, akit jóhiszemű ember messziről kerül, az elit élet férfijai azonban mégis csodálattal tekintettek rá.
Ebbe a házba kerül be Kató, akinek nincs más választása: vagy ez, vagy az utca. Elza meglátja benne ifjúkori önmagát, azonban a féltő, ugyanakkor irigy Rózsinak hála megannyi titokra fény derül a múltból, amelyek úgyszintén szerepet játszanak abban, hogy ez az eset egy gyilkossággal végződött. Szerencsére a csavarok nincsenek túltolva, pont annyit kapunk és pont akkor, hogy az elég legyen a mindössze 88 percre, amelynek minden pillanata tisztességesen lett kitöltve. A Félvilág nem kapkod, és nem is időzik el feleslegesen, ehhez a történethez ennyi idő kellett.
A zseniális, szinte már szemet gyönyörködtető operatőri munka, a parádésan megírt forgatókönyv, valamint a nyugati filmek színvonalával versengő rendezés mellett mindenképp meg kell említeni a színészeket is: nehéz eldönteni, hogy az Elzát alakító Kovács Patrícia, a Rózsit megformáló Gryllus Dorka, vagy az új lányt játszó Döbrösi Laura alakít nagyobbat. Ne feledkezzünk meg Kulka Jánosról sem, ő viszont szinte rutinból képes kihozni magából ilyen volumenű játékot.
Újabb említésre méltó gyöngyszem a magyar filmek repertoárjában: a Félvilág tökéletesen bemutatja, hogy a siker, pénz, csillogás mögött mennyi sötét dolog képes meglapulni. Mindezt olyan köntösben tálalja elénk, amely több, mint minőségi.
Szász Attila már bizonyított A berni követtel, most pedig újra Köbli Norbert forgatókönyvíróval karöltve alkotott valamit. Ilyen az, amikor nem kell több száz millió forintnak a seggére verni, hogy jó magyar film készüljön, ráadásul kivitelezésben még így is magas színvonalt sikerült összehozni. Rideg atmoszféra, kellemesen borzongató zenével aláfestve. Ködös, budapesti utcák valamikor az 1910-es években. Maximális elismerés jár ezért a vérfagyasztó, igazi thriller-hangulatért, amely így, téli estékre szinte telitalálat.
Mágnás Elza egy létező személy volt, azonban a spoilerek kerülése érdekében inkább ne keress rá, amíg nem láttad a filmet. A budapesti, főleg éjszakai élet meghatározó alakja volt, egy igazi hárpia, akit azon kívül, hogy egy dúsgazdag férfi, Max Schmidt (Kulka János) tartott el, még szeretője is volt, egy fiatal költő személyében. Lekezelő, arrogáns dáma, az a fajta, akit jóhiszemű ember messziről kerül, az elit élet férfijai azonban mégis csodálattal tekintettek rá.
Ebbe a házba kerül be Kató, akinek nincs más választása: vagy ez, vagy az utca. Elza meglátja benne ifjúkori önmagát, azonban a féltő, ugyanakkor irigy Rózsinak hála megannyi titokra fény derül a múltból, amelyek úgyszintén szerepet játszanak abban, hogy ez az eset egy gyilkossággal végződött. Szerencsére a csavarok nincsenek túltolva, pont annyit kapunk és pont akkor, hogy az elég legyen a mindössze 88 percre, amelynek minden pillanata tisztességesen lett kitöltve. A Félvilág nem kapkod, és nem is időzik el feleslegesen, ehhez a történethez ennyi idő kellett.
A zseniális, szinte már szemet gyönyörködtető operatőri munka, a parádésan megírt forgatókönyv, valamint a nyugati filmek színvonalával versengő rendezés mellett mindenképp meg kell említeni a színészeket is: nehéz eldönteni, hogy az Elzát alakító Kovács Patrícia, a Rózsit megformáló Gryllus Dorka, vagy az új lányt játszó Döbrösi Laura alakít nagyobbat. Ne feledkezzünk meg Kulka Jánosról sem, ő viszont szinte rutinból képes kihozni magából ilyen volumenű játékot.
Újabb említésre méltó gyöngyszem a magyar filmek repertoárjában: a Félvilág tökéletesen bemutatja, hogy a siker, pénz, csillogás mögött mennyi sötét dolog képes meglapulni. Mindezt olyan köntösben tálalja elénk, amely több, mint minőségi.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Regisztráció nélkül is hozzászólhatsz a bejegyzéshez.