It Comes At Night [2017]

Minket átvertek. Az It Comes At Night előzetese alapján valami egészen hátborzongató élményre lehetett számítani, olyanra, amely nem feltétlenül az olcsó jump scare elemekkel fogja a frászt hozni a nézőre, hanem valami pokolian félelmetes horrort kapunk. Don't panic, nincs jump scare, sem elcsépelt megoldások, de nem is horrorfilmet láttunk, az már egyszer biztos. Pontosítok: a horror nagyon felszínesen van jelen, de még így is merőben más élménnyel lettünk gazdagabbak, mint amire a trailer alapján besaccoltuk az A24 (Green Room, The Vvitch) új filmjét.


A nyitó jelenet azért ad okot a bizakodásra: egy finoman szólva is rossz állapotban lévő, idős férfit láthatunk, akit vője kénytelen lelőni, majd tetemét elégetni az erdőben. Az erdőben, ahova gázmaszk nélkül nem ajánlott kimenni. Az öreg ugyanis beteg volt, megkapta azt a kórt, amelyre az egész film épül. Majd láthatjuk a családot, apa, anya és 17 éves gyerekük. Bepillantást nyerhetünk nem éppen kényelmes életükbe, az erdő közepén. A járvánnyal ugyanis vigyázni kell. Nem csoda, hogy felbolygatja életüket az idegen, aki csak feleségének és gyerekének keres némi vizet. A bizalmatlanság ott fészkel a családfőben, de idővel mégis befogadja a jövevényeket.

Nem is tudom, hol kezdjem. Hazugság lenne azt állítani, hogy az It Comes At Night rossz film lenne, mert minőségében zseniális, ahogy a vászonra van (néha szó szerint) festve. A házba való bezártság, az erdőben való elszigeteltség minden képkockán visszaköszön, ezzel alaposan ráfekteti az ember vállára azt a bizonyos nyomasztó atmoszférát. A színészek is zseniálisak, Joel Edgerton szokás szerint kiváló, de... vannak bajok a filmmel.

A komótos tempóval nagyszerűen bánik, de ezzel végig csak azt sejteti, hogy majd lesz valami nagy reveláció, valami olyan, amelytől lehidalunk, hogy majd az arcunkba csapódik a borzalom. De nem lesz ilyen. Nincs megváltás, sem megvilágosodás, ám cserébe egy kissé összecsapott befejezés, amely bár nem derít így sem jobb kedvre, de ha kicsit jobban kidolgoznak, elég lesúlytó tudott volna lenni. Amolyan végső gyomros.

Alapvetően egy igényesen elkészített lélektani és egyben családi dráma, a poszt-apokaliptikus zsánerbe bújtatva, fel is mondva annak legtöbb kliséjét. A horrortól messze van, de akinek egy ilyen volumenű filmre van igénye, annak egy megfelelő pillanatban be is találhat.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Manhattanre leszáll az éj / Night Falls on Manhattan [1996]

Top 10 igaz történeten alapuló film

Top 10: Kedvenc időutazós filmek

SOROZAT: Slasher 1. évad