A gyűlölet / La Haine [1995]

Három jó barát, Said, Vinz és Hubert egyik haverja, Abdel kórházba kerül egy rendőrökkel való konfrontálódás során. Az a hír járja, hogy az összecsapás során az egyik rendőr elvesztette a fegyverét. Hamar bebizonyosodik, hogy ez való igaz, ráadásul a stukkert Vinz találta meg, aki úgy dönt, ha Abdel nem kerül ki élve a kórházból, fogja magát és a talált pisztollyal szemet szemért alapon megöl egy zsarut.

A helyszín Franciaország, de lényegében akármelyik ország lehetne. Bármelyik nagyváros kertvárosi része, ahol a fiatalokat fogságban tartja a gyűlölet. És ez most nem csak egy szimpla frázis: a srácokban ott tombol a düh, nincs egymáshoz egy normális szavuk, de úgy általában senkihez. Lógnak, bandáznak és füveznek, vagy a blokkban a hasonló életstílust folytató, társadalmilag kirekesztett fiatallal, vagy csak úgy hárman. Tök mindegy, valahogy teljen el a nap, szóljanak be néhány rendőrnek, akiket amúgy a legcsekélyebb mértékig sem vesznek emberszámba.

Mi, nézők pedig a három fiú egy napját követhetjük nyomon.

Szokás mondani, hogyha egy filmben előkerül egy pisztoly, az előbb vagy utóbb valószínűleg elsül. Hiszen nem véletlenül van ott. Ezt a témát legjobban a Coen-tesók fogták meg az Égető bizonyítékban, de ők is inkább parodisztikusan. A gyűlölet közben azonban nem tudsz szabadulni a gondolattól, hogy amíg ez a trió jóformán csak lófrál, ott van náluk a stukker. Ráadásul nem is akárkinél, hiszen Vinz majdhogynem pszichopata, hármójuk közül talán a legbetegebb, akinek még csak köszönni sem szeretnél, mert abba is beleköt.

És ha már itt tartunk, muszáj megemlíteni, hogy a mindössze 29 éves Vincent Cassel mennyire frenetikusat alakít. Mintha ráírták volna. Itt van még Said, akit Saïd Taghmaoui formál meg, ő talán a legéretlenebb a csapatból. Nem úgy, mint Hubert (Hubert Koundé), aki afféle bölcs a társaságban, ő látja át legjobban a dolgokat, de vannak pillanatok, amikor rájössz, hogy csak társaihoz képest tűnik normálisnak. És igen, jól olvastad, a nevek megegyeznek.

"Azt ismered, hogy egy társadalom zuhan lefelé, és miközben zuhan, egyre csak azt ismételgeti: eddig minden rendben, eddig minden rendben, eddig minden rendben..."

A film ezzel a mondattal zárul, és ebben úgy körülbelül minden benne van. Mert ez a társadalom, amiben ez a három fiú él, mozog, lélegzik, létezik, az valóban zuhan lefelé. De minden zuhanásnak ugyanaz a vége. Az utolsó, körülbelül fél perc pedig megmutatja, pontosan mi is az, miközben te úgy érzed majd magad, mint akit gyomorszájon vágtak, tiszta erőből.


Megjegyzések

  1. Nem úgy indul, hogy "Egy pasi kizuhan az 50-ről, és miközben..." A társadalmas dolog csak a végén van, de lehet rosszul emlékszem. Amúgy szeretjük nagyon és érdemes megnézni ki rendezte, én anno rohadtul meglepődtem rajta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jogos, neked van igazad, köszi! Átfogalmaztam :)

      Mondasz valamit, valóban érdekes látni egy ember filmográfiájában két olyan filmet, mint a Babylon A.D. és a La Haine :D

      Törlés
    2. Egyrészt, másrészt én az Amélie-ben láttam először a faszit és viccesen jött ki, hogy előtte rendezett egy ilyen filmet :D

      Törlés
    3. Erre most írnék valamit, de úgyis azt reagálnád rá, hogy "Mi az, hogy még nem láttad az Amélie-t???!!!" :D

      Törlés
    4. Most akkor úgy teszek, mintha nem lepődnék meg, helyette inkább azt mondom, hogy: ajánlok egy filmet, nem tudom hallottál-e róla, Amélie csodálatos élete a címe :D (kurvagyorsannézdmeg:P)

      Törlés
    5. Már ezer éve fel van írva, de most akkor sort is kerítek rá. Tényleg :D

      Törlés

Megjegyzés küldése

Regisztráció nélkül is hozzászólhatsz a bejegyzéshez.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Közelebb / Closer [2004]

Top 10: Nyomozós filmek

Láncra verve / Chained [2012]

A mandzsúriai jelölt / The Manchurian Candidate [1962]