Top 10: Egyhelyszínes filmek

Embert próbáló feladat olyan filmet készíteni, amely egyetlen helyszínen játszódik, legyen az lakás, autó, vagy akár egy koporsó. Nagyon erősen történet, illetve párbeszéd központú alkotásnak kell lennie, hogy hiába a zárt tér, mégis lekösse a nézőt. Én személy szerint élek-halok az ilyesfajta kamaradarabokért. Nem hiába, hiszen nagyon sok minőségi filmmel lehet összefutni, amelyek helyszínek terén korlátozva vannak. Összegyűjtöttem hát a számomra tíz legkedvesebb, egy helyszínen játszódó filmet. Persze vannak köztük olyanok, amelyek nem 100%-ig, az elsőtől a legutolsó másodpercig zajlanak egy és ugyanazon helyszínen, de még így is bőven beleférnek a kategóriába.

10. Az öldöklés istene / Carnage [2011]

Megesik, hogy két gyerek az iskolában összetűzésbe kerül, és ilyenkor a szülőknek kell megbeszélni a dolgokat. Itt is ez a helyzet: két házaspár találkozik, mert csemetéiknek gondjuk volt egymással. Eleinte minden szép és jó, kellemesen elbeszélgetnek, de idővel kiütnek az ellentétek, felforrnak az indulatok, és olyan vitáknak, veszekedéseknek lehetünk szem és fültanúi, hogy csak lesünk.


9. Locke [2013]

Az abszolút minimál helyszín: egy autó. Hősünk a film első percében beül, és 80 percen keresztül telefonál. Munkájának annyi, házasságát pedig most teszi tönkre egy vallomással, hogy tulajdonképpen hova is igyekszik az éjszaka közepén. Mindez elmondva talán nem tűnhet túl érdekfeszítőnek, de higgyétek el, a Locke egy nagyon is parádés film, amely mindvégig fenntartja a figyelmet, ráadásul Tom Hardy olyat alakít egyedül, hogy leszakad az ég.


8. [Rec] [2007]

Tévés stáb készít műsort az éjszakai műszakos tűzoltókkal, akiket kivezényelnek egy bérházba. Hamarosan lezárják az épületet, senki se ki, se be. Az egyik lakó látszólag megőrült, de ennél sokkal borzalmasabb dolgok várnak azokra, akik bent rekedtek. A [Rec] egy minden ízében kiváló, spanyol horrorfilm: nem hosszú, ám annál félelmetesebb, ráadásul remekül kihasználja a bezártság érzetét. Tekintettel arra, hogy found footage (ami ebben a helyzetben kiválóan működik), szinte Te magad is ott vagy velük, és éled át a szörnyűbbnél szörnyűbb történéseket.


7. A kocka / Cube [1997]

Nos igen, a Kockát nem kell bemutatni senkinek. A hely, ahol ez a néhány, egymás számára ismeretlen ember felébred, sok kisebb kockából áll, és néhány ezek közül csapdákat rejt. De mi a titok nyitja? És mi a fene ez a kocka? Miért pont ők kerültek oda? Egy dolog biztos: a Kocka nem hiába lett klasszikus a maga módján.


6. Puszta formalitás / Una pura formalità [1994]

Giuseppe Tornatore egy kevésbé ismert filmjéről van szó, amelyben egy bőrig ázott, zaklatott férfit (Gérard Depardieu) hurcolnak be éjszaka a rendőrségre. Egy lövés dördült, valakit megöltek, ő a gyanúsított. Megkezdődik a kihallgatás. Egy nyomasztó hangulatú pszichothriller, amelynek a végső megfejtése korántsem olyan egyszerű, mint azt elsőre gondolnánk.


5. Élve eltemetve / Buried [2010]

Egy koporsó. Paul Conroy (Ryan Reynolds) itt ébred fel, a föld alá temetve, egy faládában, egy mobiltelefon és egy öngyújtó társaságában. Lassacskán kiderül, miért is került oda, azonban sietnie kell, hiszen az oxigén fogyóban, a telefon pedig merülőben. A Buried-ben teljes egészében Reynolds-ot láthatjuk, az összes többi szereplőnek csak a hangját halljuk, a telefon túloldalán - akárcsak egy fentebb szereplő film, a Locke esetében. Klausztrofób, izgalmas, az ember nem is gondolná, hogy egy koporsóban játszódó film ennyire izgalmas is lehet.


4. The Sunset Limited [2011]

Egy férfi (Tommy Lee Jones) öngyilkos akart lenni. Kísérletét az arra járó, jámbor természetű, titokzatos alak (Samuel L. Jackson) akadályozta meg, majd felvitte a lakására. Mi itt kapcsolódunk be a történetbe, majd láthatjuk azt a szellemi párbajt, amit ez a két öregúr vív egymással. Két nézet, két egészen más utat megjárt férfi ereszti egymásnak a gondolatait, véleményét többek közt életről, halálról és vallásról. Cormac McCarthy irományából maga Tommy Lee Jones forgatott egy HBO tévéfilmet, amely egyetlen lakásban játszódik, csak és kizárólag párbeszédekre épül - azoknak viszont elképesztő súlya van.


3. A kötél / Rope [1948]

Egy gyilkosság. Ezzel indít a film: két férfi megfojtja egyik barátjukat. A holttestet egy ládába teszik, majd letakarják. Egyikük abszolút magabiztos, míg a másik látszólag zaklatott a történtek miatt. Percek kérdése és megérkeznek a vendégek, hiszen partit szerveztek mára. A holttest pedig mindvégig ott van a lakásban. A bonyodalom akkor kezd kibontakozni, amikor az egyik vendégnek, történetesen egy nyomozónak szemet szúr az egyik házigazda furcsa viselkedése, valamint, hogy valaki hiányzik a partiról... Még nem tudja, hogy igazából ő is ott van velük, csak a ládában. Hitchcock filmje tízperces snittekkel operál, alaposan megtervezett koncepciót visz véghez, miközben láthatjuk, ahogy szépen lassan borul ki a bili.


2. Az őslakó / The Man from Earth [2007]

Néhány professzor az egyetemről összeül, hogy búcsúestét tartsanak kollégájuknak, John Oldman-nek, aki nemrégiben mondott fel, és most tovább áll. Az este folyamán John egy érdekes kérdést vet fel: elképzelhető-e, hogy valaki 14 000 éves? A többiek viccnek fogják fel, azonban nem telik el sok idő és kiderül, a kérdés nem véletlenül merült fel. John Oldman ugyanis állítása szerint 14 000 éves.


1. Tizenkét dühös ember / 12 Angry Men [1957]

A tizenkét esküdt visszavonul, hogy megtárgyalják a látszólag egyértelműnek tűnő esetet: a vádlott bűnös, gyilkolt, bűnhődnie kell. Tizenkét egybehangzó véleményre van szükség, azonban egyikük nem tágít: arra kéri a többieket, hogy legalább beszéljék meg, ne hozzanak elhamarkodott döntéseket. Ahogy belemennek az ügy részleteibe, a férfi úgy téríti át tizenegy társát szépen, sorban, egyesével a saját oldalára.


2 megjegyzés:

Regisztráció nélkül is hozzászólhatsz a bejegyzéshez.

Üzemeltető: Blogger.