Halálos tézis / Tesis [1996]

Az egyetemista Angela a filmekben megjelenő, valós erőszakról írja szakdolgozatát. Ehhez kéri a
témavezető tanára segítségét, hogy próbáljon neki szerezni néhány igazán brutális kazettát. A professzor az egyetem alagsorában egy rejtett helyiségre bukkan, ahol több kazettát is talál, ezekből elhoz egyet - ezt megtekintve végül szívroham végez vele. Angela elcseni a szalagot a helyszínről, majd az egyetem egyik különc srácának (aki hírhedten nagy rajongója az ilyesfajta filmeknek) segítségével próbálja kinyomozni, ki készítette a felvételt, amelyen brutális módon végeznek ki egy lányt.

Snuff-filmek, gyilok-pornó: igen, van egy réteg, aki erre bukik. Persze azt mind a mai napig nem tudni, hogy valóban készülnek-e külön megrendelésre ilyesfajta anyagok, vagy ezek csak szimpla városi legendák. Ha ez a téma előkerül, nyilván mindenkinek a 8mm ugrik be, és nem véletlenül. Azonban Schumacher '99-es mozija előtt három évvel a spanyolok is boncolgatták ezt a tematikát.

Így, mai szemmel megtekintve ezt az immár 18 éves filmet, elismerem ugyan, hogy nem egy rossz időtöltés, de az idő vasfoga bizony nem alszik. Nem kétlem, hogy a Tesis (persze a magyar címben elengedhetetlen volt, hogy "Halálos") annak idején nagyot szólt. De mostanra már annyi film, annyi thriller csúszott le az ember torkán, hogy ki kell jelenteni, a Tesis sok helyen elég rendesen kiszámítható. Szerencsére nem abból a fajtából, amit mindenki levág, aki öt filmnél többet látott már az életében, de gyakorlottabb filmnézőknek olyan hú, de sok meglepetéssel nem fog kecsegtetni.


Ettől még nem szabad elmenni a sok pozitívum mellett: a megannyi megjósolhatósága ellenére a Tesis igenis nézeti magát: a két óra nagyon hamar elszáll, miközben alámerülünk ebbe a földi pokolban, a maga rideg, nyomasztó légkörével megfűszerezve, ahogyan azt csak a spanyolok képesek megteremteni. Nincs üresjárat, bár néhány helyen nagyon olcsó írói húzásokkal éltek, de a cselekmény még így is nagyon gördülékenyen halad előre. Valami mindig történik, valami mindig kiderül, mindig valaki más az aktuális hunyó-jelölt.

Alejandro Amenábar első, egész estés filmjéről van szó, aki ezek után olyan filmeket tett le az asztalra, mint a Nyisd ki a szemed, a Másvilág, vagy épp a Belső tenger. Magukkal a színészekkel nem volt különösebb probléma, de mindenképp csak javasolni tudom az eredeti nyelvvel való megtekintést: itt most nem az a jó öreg, minőségi, '90-es évek magyar szinkron hallható, hanem az az olcsó, fapados, már-már fülbaszó.

A Tesis tehát sablonokból építkezik, de ezen klisék mégis úgy vannak egymásra pakolva, hogy az végeredményét tekintve egy nézhető, izgalmas thrillerként funkcionáljon. Messze nem váltotta meg a műfajt, de korrekt munka, korrekt első rendezés, Amenábar szépen ívelő karrierjének első állomása.

7/10


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Top 100 Joint: #80-71.

Top 10: Egyhelyszínes filmek

Manhattanre leszáll az éj / Night Falls on Manhattan [1996]

Top 10 igaz történeten alapuló film