A kolónia / Colonia [2015]
1973-ban járunk. Lena (Emma Watson) hazatér barátjához, Danielhez (Daniel Brühl) Chilébe, ahol a fiú politikai aktivista. Az idill addig tart, amíg Pinochet át nem veszi a hatalmat, így Daniel hamar a hatóságok kezei alá kerül. Lena csak úgy tudja kiszabadítani párját a fogságból, ha belép a Colonia Dignidad nevű vallási kommunába.
Itt azonban olyan vasfegyelemmel szembesül a lány, amelyre nem számított. Kőkemény munka éjjel-nappal, folyamatos megalázások, egy rossz pillantás és jön a büntetés. Lena viszont nem adja fel, terve eléréséhez pedig egyre közelebb kerül.
A film egy igaz történetet dolgoz fel. Átlagos romantikus filmnek indul, de mindez nagyon hamar szertefoszlik. Amolyan "szekta thriller" kerekedik ki belőle, hiszen nagyon alaposan megismerhetjük a zárt közösség mindennapjait, ahol egyetlen percet sem kívánunk eltölteni. Nincs kegyelem, senkinek, erről a női részleg főnöke, Gisela (Richenda Carey), valamint a kolónia vezetője, Paul Schäfer (Michael Nyqvist) saját kezűleg gondoskodik. Istenről prédikálnak, de embertelen büntetéseket hajtanak végre az ő nevében, akár egy apró semmiségért is. Nem egy és nem kettő alkalommal szorul ökölbe a kezünk attól a perctől kezdve, hogy Lena belép a kolóniába, sőt, a folyamatos feszültség mindvégig belengi a képkockákat.
Bár a film fináléja egy előre besaccolható végkifejlet felé halad, mégis azt mondom, ha az Argo-akció vége közben tapintani lehetett a feszültséget, akkor az itt legalább annyira igaz. Ugyanez a kiszámíthatóság sajnos a film jelentős részére igaz: a Colonia hiába éri el a célját izgalommal és megbotránkoztatással, mégis közben a történet váza nem szolgál túlontúl sok újdonsággal. Ez valahol a film egyik negatívuma, bár bőven vannak erények, melyek ezt ellensúlyozzák, mégsem sikerült meglepnie egyik lépésével sem.
A másik negatívum Emma Watson. Sajnálom, de nem tudtam vele mit kezdeni. A film jelentős részében őt láthatjuk, nagyon kevés azon jelenetek száma, ahol karaktere nincs jelen, így nagyon sok múlt rajta, mit képes produkálni, a szintet azonban nem volt képes megütnie. Nem volt fájdalmasan rossz, de ennél egy sokkal tehetségesebb színésznő kellett volna erre a szerepre. Ellenben Daniel Brühl kiváló, bár ő a kisujjából kirázta ezt a szerepet (is), a film abszolút csúcspontja viszont a Michael Nyqvist által megformált szektavezér. Ha ő felbukkan, megfagy a levegő, és tudod, hogy ebből még baj is lehet.
Kisebb hibái ellenére a Colonia egy maximálisan ajánlott darab, egy kisebb fajta lenyomat arról, milyen volt a hetvenes évek Chiléje.
Itt azonban olyan vasfegyelemmel szembesül a lány, amelyre nem számított. Kőkemény munka éjjel-nappal, folyamatos megalázások, egy rossz pillantás és jön a büntetés. Lena viszont nem adja fel, terve eléréséhez pedig egyre közelebb kerül.
A film egy igaz történetet dolgoz fel. Átlagos romantikus filmnek indul, de mindez nagyon hamar szertefoszlik. Amolyan "szekta thriller" kerekedik ki belőle, hiszen nagyon alaposan megismerhetjük a zárt közösség mindennapjait, ahol egyetlen percet sem kívánunk eltölteni. Nincs kegyelem, senkinek, erről a női részleg főnöke, Gisela (Richenda Carey), valamint a kolónia vezetője, Paul Schäfer (Michael Nyqvist) saját kezűleg gondoskodik. Istenről prédikálnak, de embertelen büntetéseket hajtanak végre az ő nevében, akár egy apró semmiségért is. Nem egy és nem kettő alkalommal szorul ökölbe a kezünk attól a perctől kezdve, hogy Lena belép a kolóniába, sőt, a folyamatos feszültség mindvégig belengi a képkockákat.
Bár a film fináléja egy előre besaccolható végkifejlet felé halad, mégis azt mondom, ha az Argo-akció vége közben tapintani lehetett a feszültséget, akkor az itt legalább annyira igaz. Ugyanez a kiszámíthatóság sajnos a film jelentős részére igaz: a Colonia hiába éri el a célját izgalommal és megbotránkoztatással, mégis közben a történet váza nem szolgál túlontúl sok újdonsággal. Ez valahol a film egyik negatívuma, bár bőven vannak erények, melyek ezt ellensúlyozzák, mégsem sikerült meglepnie egyik lépésével sem.
A másik negatívum Emma Watson. Sajnálom, de nem tudtam vele mit kezdeni. A film jelentős részében őt láthatjuk, nagyon kevés azon jelenetek száma, ahol karaktere nincs jelen, így nagyon sok múlt rajta, mit képes produkálni, a szintet azonban nem volt képes megütnie. Nem volt fájdalmasan rossz, de ennél egy sokkal tehetségesebb színésznő kellett volna erre a szerepre. Ellenben Daniel Brühl kiváló, bár ő a kisujjából kirázta ezt a szerepet (is), a film abszolút csúcspontja viszont a Michael Nyqvist által megformált szektavezér. Ha ő felbukkan, megfagy a levegő, és tudod, hogy ebből még baj is lehet.
Kisebb hibái ellenére a Colonia egy maximálisan ajánlott darab, egy kisebb fajta lenyomat arról, milyen volt a hetvenes évek Chiléje.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Regisztráció nélkül is hozzászólhatsz a bejegyzéshez.