A 13. emelet / The Thirteenth Floor [1999]

A virtuális világot létrehozó, milliárdos programozót, Hannon Fuller professzort, miután visszatér az általa teremtett harmincas évek Los Angeleséből, még aznap éjjel meggyilkolják. Az elsőszámú gyanúsított maga a társa, Douglas Hall. A férfi szimatolni kezd, és hamar rájön, hogy Hannon valami rejtélyes felfedezésre bukkant, amelyet üzenet formájában hagyott maga után abban a bizonyos virtuális valóságban. Douglas elindul, hogy felkutassa az üzenetet, ezzel tisztázva magát, azonban olyan megoldásra bukkan, amelyre ő maga sem számított.

1999-ben, a Mátrix-szal egy és ugyanazon évben, mindössze pár hét késéssel került a mozikba A 13. emelet. Nem véletlenül mondom ezt, mivel mindenki párhuzamot von a két film között, és nem véletlenül. Sok a hasonlóság, de szinte esélytelen, hogy a két film bármelyike merített volna a másikból. Az én elméletem szerint ennél kicsit másabb a helyzet: mind a Mátrix, mind a 13. emelet nagyon erősen merít a Dark City-ből - utóbbi talán még többet.

Ha túllépünk ezeken az elméleteken és önmagában vizsgáljuk a filmet, egy nagyon jó kis élményben lehet része azoknak, akik fogékonyak a sci-fi ezen vállfajára. Virtuális világgal megspékelt nyomozós darab, egy elég komoly fordulattal megspékelve, mindez pedig egy olyan úton vezet minket végig, hogy mind a sci-fi, mind a krimi rajongók is megnyaldossák mind a tíz ujjukat. A 13. emelet ereje egyrészt a nagy titokzatosságban rejlik: már az első percekben megtudjuk, hogy van egy nagy megoldás, gondoljuk, hogy erről előbb-utóbb lerántják a leplet, és amíg erre sor kerül, addig nem nagyon hagynak nekünk unalmas perceket.

Douglas Hall nyomozni kezd, mögötte ott szimatol a rendőrség, ráadásul felbukkan a meggyilkolt férfi lánya, akiről eddig senki sem tudta, hogy egyáltalán létezett. Egyik rejtély sorakozik fel a másik után, megoldásokkal jó ideig nem látnak el minket, és amikor már úgy éreznénk, hogy végképp elveszítettük a fonalat, na akkor dobják be végül, mire is ment ki mindvégig az egész. Nem a világ legjobb csattanója ugyan, rafináltabbak egy idő után talán sejteni is kezdik, de mégis nagyon ügyesen terítették ki a lapokat.

Nem kimondottan a csattanóra van kihegyezve, mert egészen addig is sikerül fenntartani az érdeklődést: A 13. emelet ugyan nem egy eredeti sci-fi, de ha bejött a már említett Dark City, akkor egy kevésbé sötétebb hangulatú filmmel lesz dolgod, amely vehetjük úgy, hogy pofátlanul nyúl, vagy akár úgy is, hogy tiszteleg előtte. Egy film, amelynek tényleg az a legnagyobb, talán egyetlen hibája, hogy nem kimondottan eredeti.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Top 10: Found Footage filmek

Top 10: Kedvenc vígjátékok

Final Cut - Hölgyeim és uraim [2012]

Marrowbone előzetes: Az Árvaház írójának horrorja